Tuesday, October 4, 2011

sekeping warkah buat seorang teman...(tinggal kenangan)

Segalanya sudah ditakdirkan.

Diceritakan di dalam buku Alam Ruh (pembacaan pada tahun 1979), semua makhluk yang ada di muka bumi ini ruhnya telah hidup di alam ruh selama 40 ribu tahun lamanya…sebelum ditiupkan ke dalam janin. Di alam ruh, ruh-ruh ini telah ditanya oleh penciptaNya..apa-apa yang diinginkannya..sekiranya diberikan kehidupan di dunia ini…Segala-galanya. Ingin menjadi manusia? Haiwan? Tumbuhan? Yang terbang? Yang Melata? Jika ingin menjadi manusia? Manusia apa? Lelaki? Perempuan? Sempurna? Cacat?Bahkan seluruhnya..segalanya telah dipersoalkan. Rezeki dan jodoh. Pertemuan dan perpisahan. Sahabat dan musuh. Umur dan ajal. Semuanya dijanjikan, Allah mengatur segalanya dengan kekuasaanNya. Segala kepujian hanyalah milik Allah. Alhamdulillah.
Surat perjanjian semua makhluk tercatat pada sehelai daun. Daunnya lebar sehingga boleh menyelimutkan, lembut bagaikan sutera, berwarna hijau..dan tergantung di sebatang pokok bernama Suratul Muntaha yang terletak di arasy. Daun hijau akan bertukar kekuningan apabila yang empunya diri akan meninggal dunia. Tercabut sahaja ruh dari jasad, daun takdir akan gugur dari pohonnya. Dalam waktu gugurnya itu, sekiranya terkena kepada daun yang lain, yang empunya daun akan merasai bengang ditelinganya tak semena-mena. Rasulullah menyarankan supaya membaca’ La kho wala wala illa qhu wa ta iila billa ‘aliyul azim”..(computer ni tak ada jawi)
Daun inilah yang selalu diintai oleh syaitan..dengan tujuan menyampaikan maklumatnya kepada bomoh-bomoh, tukang telek, tukang seher dan seumpamanya.
Malaikat akan memerangi syaitan yang melakukan pengintipan ini lalu kejar mengejarlah mereka..di langit. Terjadilah kilat dan petir. Guruh berdentum menandakan malaikat sedang melontar syaitan dengan batu dari neraka..
(begitulah kisahnya dari buku yang pernah dibaca…).
Demikianlah kisahnya…
Setiap perkara yang berlaku sudah diaturkan olehNya dari apa yang telah dijanjikan oleh kita. Allah melihat segalanya. Berlaku satu perkara disebabkan oleh perkara yang lain.
Kita ‘hamba’. Allah ada di mana-mana. Di rumah. Di tempat kerja. Di jalanraya. Allah ada di sekeliling kita. Tidak perlu mencarinya di dalam gua, atau di puncak gunung. Allah Satu. Dimana –mana pun juga Dia lahjuga.
Kasih Allah tidak pernah ada sempadan. Asalkan kita mendapatkannya, ada kasih Allah untuk semua hambaNya. Kita mencarinya dengan berjalan , Allah akan datang kepada kita berlari. Kita dekatinya seinci, Allah mendekati hambaNya sehasta. Setiap saat boleh bertemu Allah, bukannya di tempat yang tertentu dalam tempoh yang tertentu. Perhubungan Allah dengan hamba tidak pernah putus,dari alam ruh lagi, hanya hambaNya yang selalu lupa. Terpesona dengan dunia. Keseronokan syahwat. Keindahan di mata. Anugerah Allah yang melimpah ruah tidak terhitung. “Sesungguhnya Allah tidak tersembunyi kepadaNya sesuatu pun yang ada di bumi dan juga yang ada di langit” surah al-imran
Hanya kadangkala ‘hamba’nya terkeliru, tujuan mencari Allah benar-benar berniat kerana Allah atau melarikan diri daripada sesuatu. Berharap memperolehi Allah atau makhluk Allah? Pengasingan diri, untuk membina jalur ke tali Allah atau menjauhkan diri daripada makhluk Allah? Mencari diri atau bersembunyi dari seteru diri?
Ketenangan yang abadi susah dimiliki. Ketenangan jiwa hanya akan menjadi igauan semata jika tidak berjaga-jaga dengan hati. Hamba Allah bertimbun dengan dosa. Sekali melakukan dosa, hati akan berbintik hitam. Jika sepanjang hidup melakukan maksiat dan dosa, hati akan menjadi legam. Bagaimana membasuh hati yang sudah legam itu supaya memperolehi nur ilahi yang dapat menyuluhi kembali hati yang gelap dan gelita? Mudah ke seorang hamba itu memaafkan hambanya yang lain atau memberi kebaikan kepada orang yang telah melakukan kejahatan terhadap dirinya? Kecuali hamba Allah yang sentiasa mensucikan hatinya. Perjalanan hidup semakin singkat…dunia semakin goyah..Bersyukurlah jika dianugerahi dan diberi petunjuk Hidayah oleh Allah..
(Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya- Surah al-Imran
Kehidupan di dunia, banyak manusia dan beraneka ragamnya.
Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.Surah al Imran
Kita selalu dipertemukan dengan hamba Allah yang bagaimana? Membenci kita sewaktu kita mengasihi? Berkasar dengan kita sewaktu kita berlembut? Menjauhi kita sewaktu kita dalam kepayahan? Atau yang memberi kebaikan kepada kita walaupun kita telah melakukan kejahatan terhadapnya? Memelihara maruah kita walaupun maruah dan kehormatannya kita cemarkan? Terus mengambil berat walau dirinya tidak kita endahkan. Tanyakan kita berada di golongan mana?
Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, maka Allah akan menyempurnakan pahala mereka; dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.
Surah al-imran
Allah menentukan pemberian rahmatNya itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya; dan (ingatlah), Allah mempunyai limpah kurnia yang besar.
Surah al imran

Sama-samalah kita koreksi diri…bukan pada waktu yang tertentu sahaja..malahan pada setiap hari..ingatan untuk kita sebagai hambaNya.

Bahkan (mereka berdosa memakan hak orang, kerana), sesiapa yang menyempurnakan janjinya (mengenai hak orang lain) dan bertaqwa, maka sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaqwa.

Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya.
Dan bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan.
Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;
[134]
Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik;
[135]
Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya).
[136]
Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka, dan Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang yang beramal

Sama-samalah kita fikirkan..untuk kebaikan kita bersama..sebagai hambaNya

No comments:

Post a Comment